Hoe laat je je branding terugkomen in je website ontwerp?

Wanneer je een onderneming start is een van de eerste dingen waar je waarschijnlijk aan denkt; hoe wil ik mijzelf en mijn business neerzetten? Hier komt branding direct om de hoek kijken. Misschien ben je nog niet bezig met kleuren en lettertypes, maar wel met wie wil ik aantrekken en wat wil ik gaan doen? Dit is de basis voor een goede branding strategie die je vervolgens overal kunt laten terugkomen. 

Nog even voor de zekerheid:

Branding = het complete plaatje waarin de gehele identiteit van je bedrijf wordt uitgewerkt. Missie, visie, kernwaarden. Maar ook een doelgroeponderzoek. Dat wordt vertaald in beeld.

Huisstijl = de visuele identiteit die bestaat uit verschillende grafische elementen zoals een logo, de kleurstelling en lettertype.

Branding zorgt voor herkenning

Sterke branding zorgt voor herkenning. Je wilt dat men bij ieder contactmoment denkt ‘ik ben op de juiste plek!’ Dit zorgt voor vertrouwen, waardoor iemand eerder geneigd is een actie te ondernemen. Om herkenning te realiseren is het essentieel om jouw branding door te trekken op alle online en offline kanalen. Denk aan social media en de website, maar ook al het drukwerk. Je wilt in alle communicatie uitingen het juiste brandgevoel weergeven, dit is namelijk dé manier waarop jij herkenning kunt realiseren. 

Maak een moodboard

Voordat je begint met je website is het handig om alvast research te doen naar de branding die jij aan jouw bedrijf wilt koppelen. Begin daarom met een moodboard. Door een moodboard te maken dwing je jezelf om na te denken over de belangrijkste facetten van jouw branding strategie. Denk aan het gevoel en de sfeer die je neer wilt zetten, maar ook alvast aan lettertypes en kleuren waarmee jij je wilt identificeren. Het moodboard kun je vervolgens verwerken in een brandbook, dat als handleiding fungeert voor de branding van het gehele bedrijf. Dit zorgt ervoor dat iedereen binnen de organisatie dezelfde look and feel aanhoudt en er altijd terug te vinden is welke keuzes hierin zijn gemaakt. 

 Branding op je website 

Wanneer de huisstijl eenmaal vaststaat en jij weet hoe jij jouw business als brand neer wilt zetten kun je beginnen met de website in dezelfde stijl te trekken. Dit begint al bij het bedenken van de structuur die jij in je website doorvoert. Vaak wordt er gekozen voor een bepaald thema voor de opzet van de site, deze moet in lijn zijn met wat jij wilt weergeven. Zorg ervoor dat je van de brandkleuren ook altijd de kleurcodes hebt, zodat je deze gemakkelijk op je website kunt verwerken. Daarnaast is het essentieel dat de foto’s en illustraties in lijn zijn met jouw richtlijnen. Ga je professionele foto’s laten maken? Zorg dat de kleding die je draagt, de omgeving die je kiest en de props die je gebruikt aansluiten bij de gekozen brand identiteit. Hiermee maak je van jouw website gemakkelijk een geheel.

Branding vs. Functionaliteit

Een mooie website passend bij jouw branding zorgt dus voor herkenning. Daarnaast zorgt het er ook voor dat jouw bezoeker langer op jouw website blijft hangen en direct een vertrouwd gevoel krijgt. Maar voor een goede website is niet alleen de juiste uitstraling belangrijk. De uitstraling mag namelijk nooit ten koste gaan van de functionaliteiten. Je wilt niet dat je bezoeker verward raakt omdat er zaken niet werken of niet goed vindbaar zijn. Een ervaren websitebouwer zorgt er daarom voor dat jouw website naast de gewenste uitstraling ook altijd naar behoren werkt en de bezoeker naar het gewenste eindresultaat leidt.

samen iets mooois maken?

neem contact met mij op via: hi@moooimakers.nl

× WhatsApp